Τον περασμένο Οκτώβριο, στο Λιβόρνο της Ιταλίας, πραγματοποιήθηκε Διεθνής Διάσκεψη με θέμα τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα και τη μείωση των επιπτώσεων των ναυτιλιακών ρύπων στο περιβάλλον και την υγεία των ανθρώπων στη Μεσόγειο. Η εκδήλωση έφερε κοντά δεκάδες ειδικούς, επιστήμονες και υποστηρικτές της προσπάθειας για καθαρότερο αέρα στην περιοχή της Μεσογείου.
Κατά τη διάρκεια της Διάσκεψης παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν οι ευκαιρίες και τα οφέλη μιας σειράς μέτρων που μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας στη Μεσόγειο, έναν από τους σημαντικότερους κόμβους για τις παγκόσμιες ναυτιλιακές γραμμές και μία από τις πιο επιβαρυμένες, από ναυτιλιακούς ρύπους, περιοχές στον κόσμο.
Το παρών στην εκδήλωση έδωσε και η Ελληνική ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ Εταιρεία, ως μέλος του δικτύου MedECA, μιας συμμαχίας περιβαλλοντικών οργανώσεων από την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Μάλτα, την Πορτογαλία και την Ελλάδα, που ιδρύθηκε το 2016 και έκτοτε εργάζεται για τη μείωση των ρύπων από τη ναυτιλία στην περιοχή της Μεσογείου, υπό το συντονισμό του Γερμανικού Οργανισμού Προστασίας της Φύσης και του Περιβάλλοντος (NABU).
Έπειτα από την επίτευξη του πρώτου στόχου της, δηλαδή την ανακήρυξη της Μεσογείου ως Περιοχής Ελέγχου Εκπομπών θείου (SECA) -που θα ισχύσει από τον Μάιο του 2025- το δίκτυο MedECA συνεχίζει να πιέζει για την εφαρμογή μέτρων ελέγχου και για τα ιδιαίτερα επιβλαβή οξείδια του αζώτου (NΟx), όπως συμβαίνει ήδη στη Βόρεια Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Εκπρόσωποι του Δικτύου, που συμμετείχαν στη Διάσκεψη, υπενθύμισαν πως η λήψη ουσιαστικών μέτρων για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα μπορεί να συμβάλλει στην προστασία της υγείας περισσότερων από 260 εκατομμυρίων πολιτών, καθώς και στην προστασία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων της Μεσογείου.
«Η ανακήρυξη της Μεσογείου σε Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών θείου (SECA), θα βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα του αέρα που αναπνέουν εκατομμύρια άνθρωποι καθημερινά. Τα κράτη θα πρέπει, όμως, να επεκτείνουν την εφαρμογή μέτρων ελέγχου και για τα οξείδια του αζώτου (NECA). Τα οφέλη για την υγεία των κατοίκων σε όλη τη Μεσόγειο είναι προφανή, καθώς οι παθήσεις του αναπνευστικού και εκατοντάδες πρόωροι θάνατοι μπορούν να προληφθούν. Επιπλέον, τα οικονομικά οφέλη υπερτερούν σημαντικά του όποιου κόστους επιβαρύνει τις ναυτιλιακές εταιρείες για τον καθαρισμό των καυσαερίων τους», επεσήμανε ο Sönke Diesener, Υπεύθυνος Πολιτικής Μεταφορών της NABU.
Με δεδομένο ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση από τα πλοία δεν επιβαρύνει μόνο την περιοχή του λιμανιού αλλά εξαπλώνεται σε ολόκληρη την πόλη, μετρήσεις σαν αυτές που πραγματοποίησε πρόσφατα το Δίκτυο MedECA, θα έπρεπε να έχουν σημάνει ήδη συναγερμό σε πολλές μεσογειακές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Η Μαρία Παπαθανασίου, εκπρόσωπος της Ελληνικής ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ Εταιρείας στο Δίκτυο MedECA, τόνισε: «Καλούμε την Ελληνική Κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της και να υποστηρίξει ενεργά το αίτημα για μία Μεσογειακή NECA στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ). Η χρήση βρώμικων καυσίμων και η έλλειψη κατάλληλης τεχνολογίας επεξεργασίας τους, θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Η μείωση των ναυτιλιακών ρύπων σημαίνει πιο υγιή θαλάσσια και χερσαία οικοσυστήματα και καλύτερη υγεία για τους κατοίκους, ειδικά όσους μένουν σε μεγάλες πόλεις – λιμάνια, όπως ο Πειραιάς».