Την Πέμπτη 16/03/2023 πραγματοποιήθηκε στη Σκόπελο διαμαρτυρία για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη στα πλαίσια της γενικής πανελλαδικής απεργιακής κινητοποίησης.
Θα ήθελα ως γονέας να μοιραστώ μαζί σας διάφορους προβληματισμούς και να θέσω ερωτήματα για τις συνθήκες συμμετοχής των μαθητών γυμνασίου και λυκείου στην εν λόγω διαμαρτυρία.
Στις μαθητικές κοινότητες υπάρχουν δεκαπενταμελή που τις εκπροσωπούν, ένα εξαιρετικό δημοκρατικό όργανο που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να οργανώνουν συνελεύσεις, να παίρνουν αποφάσεις και να εντάσσονται σε δράσεις μέσω ενός συλλογικού οργάνου, που τους προετοιμάζει να γίνουν υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες.
Οι μαθητές όμως είναι ανήλικοι, έχουν κηδεμόνες και υπόκεινται στους σχολικούς κανονισμούς. Δεν μπορούν να δρουν αυθαίρετα χωρίς να ενημερώνονται πρωτίστως οι γονείς και εν συνεχεία ο σύλλογος των καθηγητών.
Τα δεκαπενταμελή λοιπόν αποφάσισαν την συμμετοχή των μαθητών στην διαμαρτυρία.
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων και οι καθηγητές με τους οποίους μίλησα, ήταν αντίθετοι με την συμμετοχή των παιδιών στην διαμαρτυρία, γιατί δεν είχε προηγηθεί συζήτηση μαζί τους.
Και εδώ γεννώνται ερωτήματα.
• Γιατί τα αιτήματα των δεκαπενταμελών δεν κοινοποιήθηκαν εγκαίρως στο σύλλογο των καθηγητών και στο σύλλογο γονέων και κηδεμόνων ώστε να ενημερωθούν και οι γονείς και να παρθεί μια συλλογική απόφαση;
• Γιατί οι καθηγητές εφόσον γνώριζαν για την ενδεχόμενη απομάκρυνση των μαθητών σε ώρα λειτουργίας του σχολείου για να συμμετάσχουν στη διαδήλωση χωρίς τη συνοδεία τους, δεν έστειλαν ενημερωτικό email στους γονείς, ώστε όποιος γονέας συμφωνεί να συνοδεύσει ο ίδιος το παιδί του στην πορεία ή όποιος διαφωνεί να λάβει υπό την δική του ευθύνη το παιδί του;
• Σύμφωνα με τον κανονισμός του σχολείου, δεν απαγορεύεται η απομάκρυνση των μαθητών από τον σχολικό χώρο σε ώρες διδασκαλίας και διαλλειμάτων χωρίς την συγκατάθεση του κηδεμόνα;
• Ο κανονισμός δεν προβλέπει την ώρα λειτουργείας των σχολείων οι καγκελόπορτες να είναι κλειδωμένες ώστε να αποτρέπεται η έξοδος των μαθητών από αυτά;
• Ποιος συνόδευσε τελικά και πήρε την ευθύνη αυτών των παιδιών την ώρα που κινούνταν εκτός σχολικού χώρου;
• Αν συνέβαινε οποιοδήποτε ατυχές γεγονός σε κάποιο παιδί την ώρα της διαμαρτυρίας από ποιόν θα αναζητούσαμε την ευθύνη;
Πέραν του διαδικαστικού ζητήματος αυτή η μαθητική διαμαρτυρία δημιουργεί ερωτήματα και σε μια άλλη του διάσταση.
Στο φωτορεπορτάζ της εφημερίδας Βόρειες Σποράδες που κάλυψε την διαμαρτυρία, είδα μαθητές να υψώνουν πανό και πλακάτ που εκτός των άλλων έγραφαν και για «μετωπική σύγκρουση στις κάλπες», συνθήματα με πολιτική χροιά.
• Αναρωτιέμαι, οι μαθητές του γυμνασίου θα εκφράσουν την αγανάκτησή τους με ψήφο διαμαρτυρίας στις κάλπες;
• Τα πανό αυτά αντιπροσωπεύουν τις απόψεις των παιδιών για αυτό το τραγικότατο δυστύχημα;
• Εκφράζουν τα συνθήματα στα πλακάτ τους δικούς τους προβληματισμούς;
• Από που άντλησαν ερεθίσματα τα παιδιά για να γράψουν στα πανό; Από το σχολείο; Από το οικογενειακό τους περιβάλλον ; Από τον κοινωνικό τους περίγυρο;
Δεν είμαι εναντίον οποιασδήποτε μορφής διαμαρτυρίας. Τάσσομαι υπέρ της ελεύθερης έκφρασης και της υγειούς διαδήλωσης. Είμαι όμως κάθετα αντίθετη με οποιαδήποτε προσπάθεια χειραγώγησης και κατεύθυνσης των παιδιών. Δεν θέλω να πιστέψω πως τα παιδιά μας χρησιμοποιήθηκαν, «εργαλειοποιήθηκαν» όπως είναι της μόδας να λέγεται τελευταία και καταμετρήθηκαν για να ικανοποιηθούν πολιτικές σκοπιμότητες.
Θα μπορούσαμε να είχαμε οργανώσει μια διαμαρτυρία μαθητές, γονείς και καθηγητές και να αφήσουμε τα παιδιά μας που είναι πολύ ευαισθητοποιημένα σε θέματα κοινωνικά να εκφράσουν με συνθήματα τις δικές τους απόψεις και να τις αποτυπώσουν με τη δική τους μπογιά πάνω στα πανό, γιατί όταν σηκώνουν έτοιμα πανό χάνουν τον αυθορμητισμό τους.
Περιμένω το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων να πάρει θέση για το ζήτημα αυτό και έχω ζητήσει να γίνει ανοιχτή συνάντηση με γονείς και καθηγητές ώστε να ενημερωθούμε και να μπορέσουμε όλοι να μοιραστούμε τις απόψεις μας.
Με εκτίμηση
Καθηνιώτη Ουρανία
Μητέρα τριών μαθητών στα σχολεία της Σκοπέλου.